Kursutvärdering eller vetenskaplig undersökning?

Vid varje kursavslut vill skolledningen att vi lärare ska låta eleverna göra en utvärdering av kursen. Det finns färdiga formulär med frågor som man kan använda, men man kan också göra egna. Resultaten samlar man in och ger till rektor.

Jag har länge undrat varför dessa utvärderingar görs och varför man ställer just de frågor man ställer. Men mest av allt undrar jag vad jag som lärare kan lära mig av resultatet. Det blir, åtminstone för min del, ungefär samma resultat efter varje kurs. Några tycker det har varit en jättebra kurs, några få tycker det inte har varit så lärorikt. Några tycker det har varit si och några tycker det varit så. Vad ska jag göra med ett sådant resultat? Jag kan faktiskt ärligt säga att alla dessa utvärderingar inte har förändrat mitt sätt att undervisa på något sätt alls. Det som påverkar mig i mycket högre utsträckning är det vardagliga arbetet tillsammans med eleverna där jag märker hur det fungerar och där jag justerar planering och undervisning allt eftersom kursen fortgår. Tänk om man först vid utvärderingstillfället i slutet av terminen får reda på att alla elever upplever kursen och undervisningen som meningslös, tråkig och att man inte lärt sig något! Förutom att det vore en professionell kalldusch så skulle det vara ett tecken på att undervisningen har varit allt annat än inriktad på formativ bedömning.

Jag anser att vi bör skrota dessa utvärderingar, åtminstone i den form de finns på min skola. Men det finns annat man kan göra: undersökningar. Här tänker jag på undersökningar som går i linje med det vetenskapliga förhållningssätt som lärarkåren försöker anamma på olika sätt runt om i landet. I ett vetenskapligt arbete gäller det att ställa en bra fråga. En bra fråga är inte alltid så lätt att få till; den kan ta tid på sig att visa sig; den kan behöva mejslas fram. Jag tror att undersökningar vi gör i vår verksamhet kan vara kraftfulla verktyg för att utveckla skolan. Men det kräver några saker:

• att vi undersöker något som vi upplever som problematiskt och har en önskan om att förändra

• att tid för att utforma undersökningsfrågan och undersökningsmetodologin ges

• att tid och övriga resurser finns för insamling och analys av data

• att man är överens om att resultatet kan leda till att förändringar måste genomföras

• att det finns en långsiktighet, strategier och organisation för de förändringar eller fortsatta undersökningar som ska genomföras

Dessa punkter innebär förstås mycket arbete. Detta innebär i sin tur att man bör välja sin skolas undersökningsverksamhet med omsorg. Men jag tror att det åtminstone ger mer effekt för elevernas skolgång än de standardiserade utvärderingsblanketter som eleverna mer eller mindre slentrianmässigt får fylla i i alla kurser.

Annonser

En reaktion på ”Kursutvärdering eller vetenskaplig undersökning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s